Vondt i albuen ved benkpress

Nordic Training Gear 3 min lesning

Benkpress er en popul√¶r styrketrenings√łvelse som inneb√¶rer at man presser opp en vektstang fra brystet med hjelp av armene. Men for mange personer kan det f√łre til smerter i albuen, eller tennisalbue som det ogs√• kalles. Dette er en overbelastningsskade som oppst√•r n√•r musklene i albuen blir overbrukt og det kan f√łre til smerte, hevelse og stivhet i omr√•det.

√Örsaker til smerter i albuen ved benkpress

Det finnes mange forskjellige årsaker til at man kan oppleve smerter i albuen ved benkpress. Her er noen vanlige faktorer:
  • Overbelastning: Overbelastning betyr at musklene i albuen har blitt belastet mer enn de er i stand til √• h√•ndtere. Det kan for eksempel skje hvis man utf√łrer for mange repetisjoner eller bruker for tunge vekter under benkpress. Overbelastning kan f√łre til muskelsmerter, tretthet og verk i albuen. Hvis du opplever smerter i albuen etter trening, spesielt ved bestemte bevegelser eller belastning, kan det v√¶re et tegn p√• at albuen har blitt overbelastet. Du kan ogs√• f√łle deg sliten og ha problemer med √• utf√łre vanlige √łvelser p√• samme m√•te som tidligere.
  • D√•rlig teknikk: √Ö ha d√•rlig teknikk n√•r du utf√łrer benkpress, som √• ha et feilgrep eller ikke ha riktig kroppsholdning, kan ogs√• for√•rsake smerter i albuen. Et feilgrep i benkpress kan bety at du har et for bredt eller for n√¶rt grep rundt stangen, eller at du ikke har et stabilt nok grep rundt stangen. Et feilgrep kan belaste musklene og leddene i albuen og f√łre til smerte og skader.
  • Mangel p√• hvile: √Ö ikke gi musklene i albuen tilstrekkelig hvile mellom trenings√łktene kan ogs√• for√•rsake skader og smerter. Det er viktig √• gi musklene i albuen tilstrekkelig hvile mellom trenings√łktene for √• la dem komme seg og bygge opp sin styrke. Hvile betyr ikke at du ikke f√•r bevege albuen i det hele tatt, men du b√łr unng√• √• utf√łre benkpress eller andre tunge √łvelser for albuen hver dag. En generell anbefaling er √• hvile minst 24 timer mellom trenings√łktene for samme muskelgruppe. Du kan ogs√• variere treningsrutinen din og fokusere p√• andre muskelgrupper p√• visse dager for √• gi albuen litt ekstra hvile.
  • Forkj√łlelse: Betennelse i senene i albuen kan ogs√• for√•rsakes av forkj√łlelse eller andre infeksjoner.
Vondt i albuen ved benkpress

L√łsninger for smerter i albuen ved benkpress

Hvis du opplever smerter i albuen ved benkpress, finnes det flere ting du kan gj√łre for √• lindre smerten og forebygge skader:
  • Bruk elbow sleeves: Elbow sleeves er et kompresjonsdeksel som gir st√łtte til musklene i albuen og kan hjelpe med √• lindre smerte og forebygge skader.
  • T√ły ut: T√łyning kan hjelpe med √• l√łse opp spenninger i musklene i albuen og redusere smerte.
  • Bruk en varmehanske: Ved √• plassere en varmehanske p√• albuen, kan det bidra til √• lindre smerte og √łke blodsirkulasjonen, som kan hjelpe med √• helbrede skader.
  • Ta pauser: S√łrg for √• ta pauser under treningen og gi musklene i albuen tilstrekkelig hvile mellom trenings√łktene.
  • Justere teknikken: S√łrg for at du har riktig teknikk n√•r du utf√łrer benkpress, slik at du ikke belaster albuen for mye. Ha riktig grep, hold ryggen rett og s√• videre.
  • Bruk lettere vekter: Hvis du bruker for tunge vekter, kan det for√•rsake overbelastning og skader i albuen. Pr√łv √• senke vektene og se om det hjelper.
  • Konsulter en lege: Hvis du opplever smerter i albuen som ikke g√•r over etter noen dager, b√łr du konsultere en lege eller fysioterapeut for √• f√• riktig behandling og omsorg.

Anbefalt produktkategori:

Vondt i albuen ved benkpress er et vanlig problem

Oppsummert kan vondt i albuen ved benkpress v√¶re et vanlig problem for personer som trener styrketrening. Det er mange forskjellige √•rsaker til denne smerten og det er viktig √• finne en l√łsning som passer for deg. Bruk av elbow sleeves, t√łying, bruk av en h√•ndvarmer, pauser og riktig teknikk kan alle v√¶re gode verkt√ły for √• lindre smerte og forebygge skader. Ikke glem √• opps√łke en lege hvis du opplever smerte som ikke g√•r over etter noen dager. Du finner v√•re h√łykvalitets elbow sleeves her
Nordic Training Gear
Max Andrén
Skribent & Medeier

Max Andrén er skribent og medeier av Nordic Training Gear
Han har en stor lidenskap for gymtrening og treningstilbeh√łr



Også i Artikler

Hur gör man raka marklyft? | NTGear.se
Hvordan gj√łr man strake markl√łft?

Nordic Training Gear 2 min lesning

Les mer
Mixat grepp vid marklyft | NTGear.se
Blandet grep ved markl√łft

Nordic Training Gear 2 min lesning

Les mer
Varför har man bälte vid marklyft? | NTGear.se
Hvorfor har man belte ved markl√łft?

Nordic Training Gear 2 min lesning

Les mer

Dine bonuser

X
300 kr igjen
Handler du for totalt kr eller mer, kan du velge
Siden du handler for mer enn kr, kan du velge
Shaker, 700 ml
300 kr igjen
Handler du for totalt kr eller mer, kan du velge
Siden du handler for mer enn kr, kan du velge
Standard‚ĄĘ
300 kr igjen
Handler du for totalt kr eller mer, kan du velge
Siden du handler for mer enn kr, kan du velge
T-Shirt
St√łrrelse